Page 3 - Hitelet 2018 szeptember
P. 3

a főszerkesztő rovata

                                         Szelfi m, szelfi m, mondd el nékem
         A A A A A A A A ttarttalllombbbóóólll

         A A A Az egyház és a dogmák . . . . . . . . 44  orunk médiatikus generációjának újfajta tükre van: a szelfi. A tükör érde-
                                            Kkes felfedezés, és igen hasznos találmány az egész emberiség történeté-
         P P Példabeszéd a két fiúról  . . . . . . . 55  ben, különösképpen pedig a kulturális és vallási történetben. A kereszténység a
                                         bennünket körülvevő valóság több megnyilvánulásában a másvilág tükrét látja.
         A A A A Szent Család
                                         Ennek folytán különös kapcsolatot és összefüggést vél felfedezni az Isten és az
           mint eszménykép . . . . . . . . . . . 6  ember között. Konkrét példaként említhetem a sokszor hallott kifejezést, hogy az

         A A A A lelki béke fejlesztéséhez  ember Isten képmása, Isten visszatükröződése. De Pál apostol még tovább lép, s
                                         azt mondja, hogy a ránk váró örök értékeket, a misztikus valóságot már most itt
           10 könnyen alkalmazható ötlet. . . 77  a földön látjuk, de most csak tükörben: „Ma még csak tükörben, homályosan lá-
         L L Legyetek tüzes lelküek  . . . . . . . . 8  tunk, akkor majd színről színre. Most még csak töredékes a tudásom, akkor majd
                                         úgy ismerek mindent, ahogy most engem ismernek” (1Kor 13,12). De bizonyára
         G G G Gyalog Jeruzsálembe . . . . . . . . . 10  igazuk van azoknak is, akik azt állíthatják, hogy az egész élet Isten tükre.
                                            A tükörbe nézéstől a tükrözésig a tükör használatának széleskörű alkalma-
         M M M Mindent vissza. . . . . . . . . . . . . . . 122
                                         zásával találkozunk. S közben felfedezzük, hogy szimbolikája is nagymértékben
         N N Ne feledkezz meg róla. . . . . . . . 13  gazdagíthatja világunkat. A tükör például nemcsak egy rajtam kívüli valóságnak
                                         – beleértve az isteni valóságot is – bennem való visszatükröződésére emlékeztet,
         U U U Utazás a mennyországba  . . . . . 144
                                         hanem a bennem lévő valóság visszatükröződését is jelképezi. Sőt a tükör bizo-
         I Issten a teljes embert        nyos mértékben az énem exportálását teszi lehetővé. Ehhez az én és a tükör pár-
                                         huzamos jelenléte szükséges. Az egyik oldalon az, aki a tükörbe néz, a másikon
           akarja megmenteni. . . . . . . . . 15
                                         maga a tükör. Ha nem tartom arcom elé a tükröt, akkor nem látom saját arcomat.
         E E Egyedül maradtam,              A szelfi esetében más árnyalatok is megjelennek. A szelfiző ember önön va-
                                         lódiságát exportálja egy másik valóságba: a virtuális világba. (S itt felmerül az a
           és imádkoztam  . . . . . . . . . . . . 16
                                         filozófiai kérdés is, hogy a virtuális világ valóság-e). Amit ezen a téren a tükör
         M M M Morzsák Couderc Szent Teréz   nem tud megtenni, azt a szelfi megvalósítja: rögzíti a képemet egy rajtakívüli
                                         világban, s így furcsa módon maradandóvá tesz. A képem ott marad a rajtam
           rendalapító, apáca életéből. . 177
                                         kívüli világban, ahol megfelelő eszközök segítségével mindig hozzáférhetek.
         T T T Tanulás a sorsunk  . . . . . . . . . . . . 18  Hogy meddig, az kérdés. Eddig még nincs válasz arra, hogy a digitális nyomok
                                         örökösek-e, vagy valamilyen módon a fényképekhez hasonlóan azok is idővel
         A A A A szeretet megsebzettje . . . . . . 19
                                         „megbarnulnak”, vagy „elszíneződnek”.
         H H Hírharang  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20  Egy dolog azonban marad: a szelfi a tükörhöz hasonlóan csak a külsőmet
                                         érinti. Belsőhangulatomból, lelki világomból alig visz át valamit a külső reális,
         A A A Az élmények a maradandók  . . . 25  vagy a külső virtuális valóságba. Csak annyit visz át, amennyit mi megenge-
                                         dünk, hogy átvigyen testi megnyilvánulásainkon keresztül. A bensőnket gesztu-
         A A A A férfi és a nő szerepe a világban
                                         sainkkal, testbeszédünkkel és szavainkkal nyitjuk meg a külvilág felé. Ez pedig,
           a Biblia szerint  . . . . . . . . . . . . . 26  legyen szó tükörről vagy szelfiről, nem óv meg a néhány nagyon komoly kísér-

         I Isskolacsengő  . . . . . . . . . . . . . . . . 28  téstől. Mint ahogyan színészkedünk a mindennapi életben, úgy a szelfizésünk
                                         sem mindig mondható őszinte és igaz cselekvésnek. Beállítjuk magunkat, olyan
         A A A A szerelem fáinak gazdagsága 29  „pofát vágunk”, amilyet mások – feltételezésünk szerint – elvárnak tőlünk. Mo-
                                         solygunk a szenvedésben, grimaszokkal válaszolunk a kellemetlen és kéretlen
         „ „ „ „Szerezz vadat és készítsd el
                                         kérdésekre és kihívásokra, de az sem ritka, hogy a kellemetlenkedőnek meg
           ízletesen”  . . . . . . . . . . . . . . . . .300  sem mutatjuk magunkat. Hazug arckifejezéssel félrevezetjük a másikat: nem az
                                         eredeti érzelmeinket, érzéseinket vagy állapotunkat mutatjuk a külvilágnak. A
         R R Rendszerkritika szatírizmusba
                                         félrevezető szelfi nem áll a barátság és az őszintén bensőséges kapcsolatok szol-
           ágyazva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31  gálatában. Azután az sem ritka jelenség, hogy beleszeretünk önmagunkba. A
                                         szelfi önzővé tesz bennünket. Rendszerint csak magunkra és saját kinézetünkre
         K K Kevély Pápa, mint egy páva  . . . 322
                                         gondolunk. Önmagunkat tesszük a központba, s arra nem is gondolunk, hogy
         Go
         Gondndndndndűzűzűzűzűzőőőőő... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 3434343434343434343434
         Go
         G G G G G
         Go
         Go                              szelfis megnyilvánulásaink hogyan hatnak azokra, akikkel megosztjuk képein-
         Go
                                         ket. A szenvedéllyé váló szelfizés az önzés bezárkózottságába vezethet, s szinte
                                         észrevétlenül lelki vakságot okozhat, minek folytán egyre képtelenebbé válunk
                                         az empátiára, s ezáltal a szelfizés is újabb eszközzé válhat az emberi kapcsolatok
                                         leépítésében.
        katolikus folyóirat                                                                Dr. Harmath Károly OFM
        SRB ISSN 0353-9253
        Izdaje/Kiadja:   Agapé, Könyvkiadó, SRB 21000 Novi Sad, PAK 403801, Cara
        Dušana 4. Tel.: 021/469-474, fax: 021/469-382, e-mail: agape@eunet.rs – Fő- és fele-
        lős szerkesztő: dr. Harmath Károly OFM –  Szerkesztő:  Kanyó Anikó, grafikai szerkesz-
        tő:  Nagy Gábor  Egyes példány ára: 160 dinár (1,50 EUR, 480 Ft + postaköltség).
        A terjesztők kedvezményben részesülnek. – Megjelenik havonta (július–augusztus dupla szám). – Folyószámla
        (Szerbia): Franjevački samostan, Novi Sad, Cara Dušana 4., számlaszám: 125-1940-02. A szerkesztőségbe
        küldött kéziratokat és fényképeket nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. – Nyomda: KriMel, Budiszava
        CIP – Katalogizacija u publikaciji, Biblioteka Matice srpske, Novi Sad, 272(05).
                                                                                                       3
   1   2   3   4