Page 3 - Hitelet 2018 szeptember
P. 3
a főszerkesztő rovata
Szelfi m, szelfi m, mondd el nékem
A A A A A A A A ttarttalllombbbóóólll
A A A Az egyház és a dogmák . . . . . . . . 44 orunk médiatikus generációjának újfajta tükre van: a szelfi. A tükör érde-
Kkes felfedezés, és igen hasznos találmány az egész emberiség történeté-
P P Példabeszéd a két fiúról . . . . . . . 55 ben, különösképpen pedig a kulturális és vallási történetben. A kereszténység a
bennünket körülvevő valóság több megnyilvánulásában a másvilág tükrét látja.
A A A A Szent Család
Ennek folytán különös kapcsolatot és összefüggést vél felfedezni az Isten és az
mint eszménykép . . . . . . . . . . . 6 ember között. Konkrét példaként említhetem a sokszor hallott kifejezést, hogy az
A A A A lelki béke fejlesztéséhez ember Isten képmása, Isten visszatükröződése. De Pál apostol még tovább lép, s
azt mondja, hogy a ránk váró örök értékeket, a misztikus valóságot már most itt
10 könnyen alkalmazható ötlet. . . 77 a földön látjuk, de most csak tükörben: „Ma még csak tükörben, homályosan lá-
L L Legyetek tüzes lelküek . . . . . . . . 8 tunk, akkor majd színről színre. Most még csak töredékes a tudásom, akkor majd
úgy ismerek mindent, ahogy most engem ismernek” (1Kor 13,12). De bizonyára
G G G Gyalog Jeruzsálembe . . . . . . . . . 10 igazuk van azoknak is, akik azt állíthatják, hogy az egész élet Isten tükre.
A tükörbe nézéstől a tükrözésig a tükör használatának széleskörű alkalma-
M M M Mindent vissza. . . . . . . . . . . . . . . 122
zásával találkozunk. S közben felfedezzük, hogy szimbolikája is nagymértékben
N N Ne feledkezz meg róla. . . . . . . . 13 gazdagíthatja világunkat. A tükör például nemcsak egy rajtam kívüli valóságnak
– beleértve az isteni valóságot is – bennem való visszatükröződésére emlékeztet,
U U U Utazás a mennyországba . . . . . 144
hanem a bennem lévő valóság visszatükröződését is jelképezi. Sőt a tükör bizo-
I Issten a teljes embert nyos mértékben az énem exportálását teszi lehetővé. Ehhez az én és a tükör pár-
huzamos jelenléte szükséges. Az egyik oldalon az, aki a tükörbe néz, a másikon
akarja megmenteni. . . . . . . . . 15
maga a tükör. Ha nem tartom arcom elé a tükröt, akkor nem látom saját arcomat.
E E Egyedül maradtam, A szelfi esetében más árnyalatok is megjelennek. A szelfiző ember önön va-
lódiságát exportálja egy másik valóságba: a virtuális világba. (S itt felmerül az a
és imádkoztam . . . . . . . . . . . . 16
filozófiai kérdés is, hogy a virtuális világ valóság-e). Amit ezen a téren a tükör
M M M Morzsák Couderc Szent Teréz nem tud megtenni, azt a szelfi megvalósítja: rögzíti a képemet egy rajtakívüli
világban, s így furcsa módon maradandóvá tesz. A képem ott marad a rajtam
rendalapító, apáca életéből. . 177
kívüli világban, ahol megfelelő eszközök segítségével mindig hozzáférhetek.
T T T Tanulás a sorsunk . . . . . . . . . . . . 18 Hogy meddig, az kérdés. Eddig még nincs válasz arra, hogy a digitális nyomok
örökösek-e, vagy valamilyen módon a fényképekhez hasonlóan azok is idővel
A A A A szeretet megsebzettje . . . . . . 19
„megbarnulnak”, vagy „elszíneződnek”.
H H Hírharang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Egy dolog azonban marad: a szelfi a tükörhöz hasonlóan csak a külsőmet
érinti. Belsőhangulatomból, lelki világomból alig visz át valamit a külső reális,
A A A Az élmények a maradandók . . . 25 vagy a külső virtuális valóságba. Csak annyit visz át, amennyit mi megenge-
dünk, hogy átvigyen testi megnyilvánulásainkon keresztül. A bensőnket gesztu-
A A A A férfi és a nő szerepe a világban
sainkkal, testbeszédünkkel és szavainkkal nyitjuk meg a külvilág felé. Ez pedig,
a Biblia szerint . . . . . . . . . . . . . 26 legyen szó tükörről vagy szelfiről, nem óv meg a néhány nagyon komoly kísér-
I Isskolacsengő . . . . . . . . . . . . . . . . 28 téstől. Mint ahogyan színészkedünk a mindennapi életben, úgy a szelfizésünk
sem mindig mondható őszinte és igaz cselekvésnek. Beállítjuk magunkat, olyan
A A A A szerelem fáinak gazdagsága 29 „pofát vágunk”, amilyet mások – feltételezésünk szerint – elvárnak tőlünk. Mo-
solygunk a szenvedésben, grimaszokkal válaszolunk a kellemetlen és kéretlen
„ „ „ „Szerezz vadat és készítsd el
kérdésekre és kihívásokra, de az sem ritka, hogy a kellemetlenkedőnek meg
ízletesen” . . . . . . . . . . . . . . . . .300 sem mutatjuk magunkat. Hazug arckifejezéssel félrevezetjük a másikat: nem az
eredeti érzelmeinket, érzéseinket vagy állapotunkat mutatjuk a külvilágnak. A
R R Rendszerkritika szatírizmusba
félrevezető szelfi nem áll a barátság és az őszintén bensőséges kapcsolatok szol-
ágyazva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 gálatában. Azután az sem ritka jelenség, hogy beleszeretünk önmagunkba. A
szelfi önzővé tesz bennünket. Rendszerint csak magunkra és saját kinézetünkre
K K Kevély Pápa, mint egy páva . . . 322
gondolunk. Önmagunkat tesszük a központba, s arra nem is gondolunk, hogy
Go
Gondndndndndűzűzűzűzűzőőőőő... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 3434343434343434343434
Go
G G G G G
Go
Go szelfis megnyilvánulásaink hogyan hatnak azokra, akikkel megosztjuk képein-
Go
ket. A szenvedéllyé váló szelfizés az önzés bezárkózottságába vezethet, s szinte
észrevétlenül lelki vakságot okozhat, minek folytán egyre képtelenebbé válunk
az empátiára, s ezáltal a szelfizés is újabb eszközzé válhat az emberi kapcsolatok
leépítésében.
katolikus folyóirat Dr. Harmath Károly OFM
SRB ISSN 0353-9253
Izdaje/Kiadja: Agapé, Könyvkiadó, SRB 21000 Novi Sad, PAK 403801, Cara
Dušana 4. Tel.: 021/469-474, fax: 021/469-382, e-mail: agape@eunet.rs – Fő- és fele-
lős szerkesztő: dr. Harmath Károly OFM – Szerkesztő: Kanyó Anikó, grafikai szerkesz-
tő: Nagy Gábor Egyes példány ára: 160 dinár (1,50 EUR, 480 Ft + postaköltség).
A terjesztők kedvezményben részesülnek. – Megjelenik havonta (július–augusztus dupla szám). – Folyószámla
(Szerbia): Franjevački samostan, Novi Sad, Cara Dušana 4., számlaszám: 125-1940-02. A szerkesztőségbe
küldött kéziratokat és fényképeket nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. – Nyomda: KriMel, Budiszava
CIP – Katalogizacija u publikaciji, Biblioteka Matice srpske, Novi Sad, 272(05).
3