Page 3 - Hitelet 2018 aprilis
P. 3

a f
                                                                                          a főszerkesztő rovataőszerkesztő rovata
         A A A A A A A A A A A A tttarttallllombbbbóóóóllll  A káoszból a látó hitbe


         J J J József és testvérei –
           az összetartozás próbája. . . . . 44  Ha egy idegen vetődik be bármelyik templomunkba, különösen, ha azt nagy-
         E E E Emberhalászok  . . . . . . . . . . . . . . . 66  hét és húsvét táján teszi, azt hiszem, hogy vajmi keveset ért abból, ami ott törté-
                                         nik, amit ott lát. Egy-egy európai nagyvárosban járva óhatatlanul felmerül bennem
         K K K Két alleluja?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
                                         a kérdés, hogy például egy távol-keleti ember mit ért meg abból, amit lát. A kom-
         A A A A Akik új életre támadtak  . . . . . . . . 88  munizmusban nevelkedett kínainak, mint jelent egy Pietà- vagy egy Mózes-szobor?
                                         Mit gondol egy Japánból érkezett zen buddhista, amikor Leonardo da Vinci Utolsó
         A A A A Az örök élet kulcsa . . . . . . . . . . . . 99
                                         vacsora című festményéről beszélnek a milánói Kegyelmeknek Szent Anyja domon-
         A A A A A házastársak közötti   kos kolostor ebédlőjében? Vajon egy mianmari turista számára mit mond Bernini
           kommunikáció hat szintje  . . . 100  Glóriája vagy éppenséggel egy erdélyi locsolkodás?
                                            De nemcsak az idegen szembesül a kérdések sokaságával. A hívő embernek sem
         M M M Mi teszi szentté a családot?  . . . .111
                                         könnyű eligazodni a szent napok üzeneteinek és váltakozó szertartásainak rengete-
         A A A A A halálról  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122  gében. Sőt Péter apostol hitéhez hasonlóan az ő hite is próbára tétetik. De a dolgok
                                         mélyére már az értelem sem képes behatolni. Az út kezdetén-e vagy félúton – nem
         Á Á Á Á Átölelném az egész világot. . . . 133
                                         tudom – az emberi ész kénytelen átengedni a hitnek a mélységek kutatását és bon-
         A A A A A lelki szegénység. . . . . . . . . . . . 144  colgatását. S aztán egy bizonyos pillanatban kiderül, hogy csak a hitnek káoszrende-
                                         ző ereje van, mert nem veszik el a részletek tudományos magyarázásában, hanem
         J J J Jövő csak Istennel  . . . . . . . . . . . 155
                                         az egészet igyekszik átlátni.
         H H H Hagyományhűség vagy          A nagyhét folyamán, különösen pedig a szent háromnap idején a különböző
           az idők jeleire figyelés?. . . . . . 166  gesztusok, szertartások és imák a káoszt és a töredezettséget sugallják. A tarkaság
                                         közepette egy kívülállónak, de igen sűrűn a bennfentesnek sem könnyű ráérezni az
         A A A A Amit a szemináriumi életről senki
                                         ünnep vezérfonalára és alapüzenetére. A virágvasárnapi, a nagyheti és a húsvét bib-
           sem mesélt. . . . . . . . . . . . . . . . 177  liai szövegek bőségének zavarában témáról témára cikáznak gondolataink. Sok min-
         K K K Kiközösítve, de meg nem törve   den forog a fejünkben, sok mindenről elmélkedünk, sok dologról hallunk, de az az
                                         érzésünk, hogy alapvető kérdéseinkre nincs válasz. Pontosabban: éppen arról nincs
           nézek előre. . . . . . . . . . . . . . . . 188
                                         kielégítő információnk, amit ünneplünk. Húsvétot ünnepeljük, ami egy leírhatatlanul
         A A A A A szerelem erős, mint a halál  . . 199  bonyolult valóság. Sőt nyugodtan kijelenthetjük, hogy olyasvalamit ünneplünk, amit
         Á Á Á Á Ártalmas, ha az ember túlságosann   eddig senki sem tudott leírni, és olyasvalamit, amit mindezidáig senki sem látott.
                                            Jézus feltámadását senki nem látta. Az eseménynek nincs szemtanúja. Illetve
           komolyan veszi magát  . . . . . . 200
                                         mégiscsak van. Furcsa tanú: a látó sötétség. Erre a „szemtanúra” a megboldo-
         P P P Pasztorális programok a Nagy-  gult Martini bíboros hívta fel a figyelmünket. Szerinte a feltámadás egyetlen igazi
           becske re ki Egyházmegyében 233  szemtanúja az éjszaka. Furcsa. Mégis a húsvéti Öröménekben az egyház szívének a
                                         mélyéről csengenek fel a dicsőítő szavak: „Ó valóban áldott éj, csak te voltál méltó,
         C C C C Csíksomlyói pünkösdi búcsú
                                         hogy tudjad a napot és órát, amelyben Krisztus a halálból feltámadt.” És mit tud ez
           az ifjúság évében. . . . . . . . . . . 244  az éjszaka: csak a napot és az órát, vagy azt is, hogy pontosan mi történt? Mi tör-
         S S S S SocioAgro projekt – küzdelem a   tént abban a számunkra ismeretlen éjszakai pillanatban a sziklába vájt új sírboltban?
                                         Hogyan zajlott az esemény, amit mi az Úr feltámadásának hívunk? Mit tudunk mi
           tartós munkanélküliség ellen 266
                                         emberek mondani olyan dolgokról, amelyek kívül állnak emberi tapasztalatunkon –
         A A A A A keresztény és a pénz  . . . . . . . 277  amelyek a sejtés, a megérzés vagy a hit talaján mozognak?
                                            A sejtés nem tapasztalat, hanem ködös látás, homályos megközelítés. A hívő
         J J J Jutalmazás és büntetés . . . . . . . 288
                                         embernek a hit siet segítségére, hogy a homályban rejlő misztériumból valamit
         A A A A A júdásfa titka  . . . . . . . . . . . . . . . 299  megértsen. A hitre van szükségünk, hogy megnyíljon a szemünk és lelkünk a csoda
         A A A A A húsvéti tojás. . . . . . . . . . . . . . .300  előtt, amit a Szentlélek vitt végbe húsvét áldott éjszakáján. Pál apostol mondja a
                                         Rómaiaknak írt levelében, hogy a Szentlélek isteni ereje, „a szentség Lelke” szállt
         T T T T Testről és lélekről  . . . . . . . . . . . . 311  le Jézus holttestére és – a Teremtés könyvének szavaival élve: „éltető lélekké”, éle-
         L L L Lyon, a francia gasztronómia  tet lehelő életté formálta át. Az isteni éltető erőt viszont nem lehet bezárni, hely-
                                         hez kötni. Ezért a történelem minden pillanatában és minden eseményében megje-
           fővárosa . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
                                         lenhet. Kitört a jeruzsálemi sírból, s ebből kifolyólag öröm tölti el szívünket. A halál,
         Go
         Go
         Go                              a bűn, a szenvedés sötétségén a remény öröme vesz erőt. Mert húsvétot nem lehet
         Go
         G G G G G
         Gondndndndndűzűzűzűzűzőőőőő... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 3434343434343434343444
         Go
                                         szomorú lelkülettel ünnepelni.
                                            Húsvét ünneplése nem valamiféle menekülés „a szent kábultság” állapotába,
                                         hanem üzenet arról, hogy itt, a konkrét helyzetben, a kapott időben és az adott
                                         körülmények között kell megélnünk a Feltámadott iránti hűségünket.
        katolikus folyóirat                                                                    Harmath Károly OFM
        SRB ISSN  0353-9253
        Izdaje/Kiadja: Agapé, Könyvkiadó, SRB 21000 Novi Sad, PAK 403801, Cara Dušana 4. Tel.: 021/469-474,
        fax: 021/469-382, e-mail: agape@eunet.rs – Fő- és felelős szerkesztő: dr. Harmath Károly OFM – Szerkesztő
        és grafikai szerkesztő: Kalacsi János Egyes példány ára: 160 dinár (1,50 EUR, 480 Ft + postaköltség).
        A terjesztők kedvezményben részesülnek. – Megjelenik havonta (július–augusztus dupla szám). – Folyószámla
        (Szerbia): Franjevački samostan, Novi Sad, Cara Dušana 4., számlaszám: 125-1940-02. A szerkesztőségbe
        küldött kéziratokat és fényképeket nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. – Nyomda: KriMel, Budiszava
        CIP – Katalogizacija u publikaciji, Biblioteka Matice srpske, Novi Sad, 272(05).
                                                                                                       3
   1   2   3   4