Page 3 - Hitelet 2018 aprilis
P. 3
a f
a főszerkesztő rovataőszerkesztő rovata
A A A A A A A A A A A A tttarttallllombbbbóóóóllll A káoszból a látó hitbe
J J J József és testvérei –
az összetartozás próbája. . . . . 44 Ha egy idegen vetődik be bármelyik templomunkba, különösen, ha azt nagy-
E E E Emberhalászok . . . . . . . . . . . . . . . 66 hét és húsvét táján teszi, azt hiszem, hogy vajmi keveset ért abból, ami ott törté-
nik, amit ott lát. Egy-egy európai nagyvárosban járva óhatatlanul felmerül bennem
K K K Két alleluja? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
a kérdés, hogy például egy távol-keleti ember mit ért meg abból, amit lát. A kom-
A A A A Akik új életre támadtak . . . . . . . . 88 munizmusban nevelkedett kínainak, mint jelent egy Pietà- vagy egy Mózes-szobor?
Mit gondol egy Japánból érkezett zen buddhista, amikor Leonardo da Vinci Utolsó
A A A A Az örök élet kulcsa . . . . . . . . . . . . 99
vacsora című festményéről beszélnek a milánói Kegyelmeknek Szent Anyja domon-
A A A A A házastársak közötti kos kolostor ebédlőjében? Vajon egy mianmari turista számára mit mond Bernini
kommunikáció hat szintje . . . 100 Glóriája vagy éppenséggel egy erdélyi locsolkodás?
De nemcsak az idegen szembesül a kérdések sokaságával. A hívő embernek sem
M M M Mi teszi szentté a családot? . . . .111
könnyű eligazodni a szent napok üzeneteinek és váltakozó szertartásainak rengete-
A A A A A halálról . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 gében. Sőt Péter apostol hitéhez hasonlóan az ő hite is próbára tétetik. De a dolgok
mélyére már az értelem sem képes behatolni. Az út kezdetén-e vagy félúton – nem
Á Á Á Á Átölelném az egész világot. . . . 133
tudom – az emberi ész kénytelen átengedni a hitnek a mélységek kutatását és bon-
A A A A A lelki szegénység. . . . . . . . . . . . 144 colgatását. S aztán egy bizonyos pillanatban kiderül, hogy csak a hitnek káoszrende-
ző ereje van, mert nem veszik el a részletek tudományos magyarázásában, hanem
J J J Jövő csak Istennel . . . . . . . . . . . 155
az egészet igyekszik átlátni.
H H H Hagyományhűség vagy A nagyhét folyamán, különösen pedig a szent háromnap idején a különböző
az idők jeleire figyelés?. . . . . . 166 gesztusok, szertartások és imák a káoszt és a töredezettséget sugallják. A tarkaság
közepette egy kívülállónak, de igen sűrűn a bennfentesnek sem könnyű ráérezni az
A A A A Amit a szemináriumi életről senki
ünnep vezérfonalára és alapüzenetére. A virágvasárnapi, a nagyheti és a húsvét bib-
sem mesélt. . . . . . . . . . . . . . . . 177 liai szövegek bőségének zavarában témáról témára cikáznak gondolataink. Sok min-
K K K Kiközösítve, de meg nem törve den forog a fejünkben, sok mindenről elmélkedünk, sok dologról hallunk, de az az
érzésünk, hogy alapvető kérdéseinkre nincs válasz. Pontosabban: éppen arról nincs
nézek előre. . . . . . . . . . . . . . . . 188
kielégítő információnk, amit ünneplünk. Húsvétot ünnepeljük, ami egy leírhatatlanul
A A A A A szerelem erős, mint a halál . . 199 bonyolult valóság. Sőt nyugodtan kijelenthetjük, hogy olyasvalamit ünneplünk, amit
Á Á Á Á Ártalmas, ha az ember túlságosann eddig senki sem tudott leírni, és olyasvalamit, amit mindezidáig senki sem látott.
Jézus feltámadását senki nem látta. Az eseménynek nincs szemtanúja. Illetve
komolyan veszi magát . . . . . . 200
mégiscsak van. Furcsa tanú: a látó sötétség. Erre a „szemtanúra” a megboldo-
P P P Pasztorális programok a Nagy- gult Martini bíboros hívta fel a figyelmünket. Szerinte a feltámadás egyetlen igazi
becske re ki Egyházmegyében 233 szemtanúja az éjszaka. Furcsa. Mégis a húsvéti Öröménekben az egyház szívének a
mélyéről csengenek fel a dicsőítő szavak: „Ó valóban áldott éj, csak te voltál méltó,
C C C C Csíksomlyói pünkösdi búcsú
hogy tudjad a napot és órát, amelyben Krisztus a halálból feltámadt.” És mit tud ez
az ifjúság évében. . . . . . . . . . . 244 az éjszaka: csak a napot és az órát, vagy azt is, hogy pontosan mi történt? Mi tör-
S S S S SocioAgro projekt – küzdelem a tént abban a számunkra ismeretlen éjszakai pillanatban a sziklába vájt új sírboltban?
Hogyan zajlott az esemény, amit mi az Úr feltámadásának hívunk? Mit tudunk mi
tartós munkanélküliség ellen 266
emberek mondani olyan dolgokról, amelyek kívül állnak emberi tapasztalatunkon –
A A A A A keresztény és a pénz . . . . . . . 277 amelyek a sejtés, a megérzés vagy a hit talaján mozognak?
A sejtés nem tapasztalat, hanem ködös látás, homályos megközelítés. A hívő
J J J Jutalmazás és büntetés . . . . . . . 288
embernek a hit siet segítségére, hogy a homályban rejlő misztériumból valamit
A A A A A júdásfa titka . . . . . . . . . . . . . . . 299 megértsen. A hitre van szükségünk, hogy megnyíljon a szemünk és lelkünk a csoda
A A A A A húsvéti tojás. . . . . . . . . . . . . . .300 előtt, amit a Szentlélek vitt végbe húsvét áldott éjszakáján. Pál apostol mondja a
Rómaiaknak írt levelében, hogy a Szentlélek isteni ereje, „a szentség Lelke” szállt
T T T T Testről és lélekről . . . . . . . . . . . . 311 le Jézus holttestére és – a Teremtés könyvének szavaival élve: „éltető lélekké”, éle-
L L L Lyon, a francia gasztronómia tet lehelő életté formálta át. Az isteni éltető erőt viszont nem lehet bezárni, hely-
hez kötni. Ezért a történelem minden pillanatában és minden eseményében megje-
fővárosa . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
lenhet. Kitört a jeruzsálemi sírból, s ebből kifolyólag öröm tölti el szívünket. A halál,
Go
Go
Go a bűn, a szenvedés sötétségén a remény öröme vesz erőt. Mert húsvétot nem lehet
Go
G G G G G
Gondndndndndűzűzűzűzűzőőőőő... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 3434343434343434343444
Go
szomorú lelkülettel ünnepelni.
Húsvét ünneplése nem valamiféle menekülés „a szent kábultság” állapotába,
hanem üzenet arról, hogy itt, a konkrét helyzetben, a kapott időben és az adott
körülmények között kell megélnünk a Feltámadott iránti hűségünket.
katolikus folyóirat Harmath Károly OFM
SRB ISSN 0353-9253
Izdaje/Kiadja: Agapé, Könyvkiadó, SRB 21000 Novi Sad, PAK 403801, Cara Dušana 4. Tel.: 021/469-474,
fax: 021/469-382, e-mail: agape@eunet.rs – Fő- és felelős szerkesztő: dr. Harmath Károly OFM – Szerkesztő
és grafikai szerkesztő: Kalacsi János Egyes példány ára: 160 dinár (1,50 EUR, 480 Ft + postaköltség).
A terjesztők kedvezményben részesülnek. – Megjelenik havonta (július–augusztus dupla szám). – Folyószámla
(Szerbia): Franjevački samostan, Novi Sad, Cara Dušana 4., számlaszám: 125-1940-02. A szerkesztőségbe
küldött kéziratokat és fényképeket nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. – Nyomda: KriMel, Budiszava
CIP – Katalogizacija u publikaciji, Biblioteka Matice srpske, Novi Sad, 272(05).
3