Page 3 - Hitelet 2017 majus
P. 3
a főszerkesztő rovataőszerkesztő rovata
a f
A A A A A A A A A A A A tttarttallllombbbbóóóóllll Üres sír… és lélek
J J J Jézus, a gyógyító . . . . . . . . . . . . . 44 Az Úr feltámadásáról szóló evangéliumi beszámolókból egyöntetűen kitűnik,
hogy még a tanítványok se értették, mi is történt valójában az első húsvét regge-
S S S S Szakmaválasztás a Biblia korában. . 66 lén. És ezt nem is titkolják az evangélisták. Nem szégyellik. Vannak, akik ezen meg-
botránkoznak, sőt saját hitetlenségüket is erre alapozzák. Ha már a tanítványok
B B B Bizalom és elégedettség . . . . . . . 88 sem tudták, mi történt a Mesterükkel, akkor minek kellene nekünk hinnünk valami-
féle feltámadásban. Ők sem tudták mi az, mi sem tudjuk. Tehát humbug az egész
L L L Luther tanítása miért volt annyira a naiv nép félrevezetésére. Mézesmadzag azoknak, akik felülnek a papok mámorí-
tó és édeskés meséinek egy szebb valóságról. Egy megfoghatatlan istenországról
forradalmi? . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
a még megfoghatatlanabb jövőben. Persze az már nem igen jut eszü(n)kbe, hogy
Jézus Krisztus feltámadása minden emberi tapasztalatot meghaladó esemény. Mi,
A A A A A felkelő nap fénye Krisztus
emberek pedig sokszor még az általunk megtapasztalt élményekről és jelenségek-
ragyogása . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 ről sem tudunk igazán hűen beszámolni, még kevésbe olyan jelenségekről, ame-
lyek ugyan ebben a világban történnek, mégis túlvilágiak. Mert ha elménk és szí-
S S S S Szükségünk van egymásra!. . . . 122 vünk nyitott, nem pedig valamilyen ideológia, rögeszmék vagy rosszabb esetben
kényszerképzet rabja, akkor képesek vagyunk észrevenni a megtapasztalás bonyo-
S S S S Szent László, a bűnbánó király. 144 lultságát és tapasztalataink végességét, korlátait. A tapasztalat vagy élmény nem
öleli fel az egész valóságot. Csak „tükörben látunk”, s ezért nagy alázatosságra
A A A A A tizenharmadik nap . . . . . . . . . 155 van szükségünk. Legalább olyanra, mint amit több nagy tudós esetében megfigyel-
hetünk. Alázatos beismerése annak, hogy a tudománynak, az ember megismerés-
L L L Lankadatlan buzgalommal . . . . 166
nek vannak határai. Azon túl már a hitre kell támaszkodnunk.
Életünk a rejtélyesség miliőjében zajlik. Ebből kifolyólag az idő múlásával párhu-
A A A A Az anyai szív Istené. . . . . . . . . . . 188
zamosan fokozatosan rászokunk az együttélésre a létezés titkaival. Misztérium az
életünk, és misztérium a lényünk. Amire rászokunk, önmagától értetődőnek tart-
A A A A Akikre kétfelől süt a nap . . . . . . 199
juk, hogy lélegzünk, hogy dobog a szívünk, hogy az alig pár hetes kisbaba is álmo-
dik, hogy bennünk az anyag szellemet szül (az agy gondolatot). Önkéntelenül is
É É É Édesanyánkról. . . . . . . . . . . . . . . 222
látnunk kellene, hogy minden ember kiaknázhatatlan kincstár és egyben végtelen
A A A A Az újjászületett újvidéki Segítő titok. Az ember a létezés titkának légkörében létező rejtélyes lény, aki végered-
ményben nem képes sem a teljes önismeretre, sem a másik ember vagy világ és
Mária . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 világmindenség teljes megismerésére.
Krisztus feltámadása is misztérium, egyben lenyűgöző és érthetetlen titok,
A A A A A zombori Szentháromság templommm amely minket is a húsvétreggeli sírlátogatókhoz hasonlóan örömmel és félelemmel
tölt el.
mennyezeti freskói . . . . . . . . . . 244
Szerintem a megkereszteltek jó része az idén is készült húsvét megülésére, és
igyekezett is ünnepelni. A kérdés azonban, hogy ki milyen tartalmat adott ennek
D D D Drónokat is bevetettek
az ünneplésnek. Vajon min volt a hangsúly? A nyuszi tojta óriási tyúktojásokon,
Csantavéren . . . . . . . . . . . . . . . 277 amelyek akkorák, hogy még a húsvéti tapsifülesnek is talicskára van szüksége
ahhoz, hogy egy-egyet elszállíthasson a megajándékozottaknak (esetleg tanácsot
A A A A A betűzéstől az értő olvasásig. . 288 kérjen a régi piramisépítő lelkektől, hogy hogyan kell megmozgatni a nagy anyag-
tömböket)? Vagy a sonka és kolbászfőzésen, a jelszó értelmében, hogy nincs hús-
Ü Ü Ü Üdvözlégy, Mária! Kegyelemmel vét – jó házi nedűben megáztatott – főtt sonka nélkül?
A megállíthatatlannak tűnő elkereszténytelenedés következtében sok megke-
teljes!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
resztelt már nem tudja, mit ünnepel, arra pedig már mi is kezdünk rászokni, hogy a
média húsvéttal kapcsolatban a kereszténység „egyik nagy” ünnepéről ír.
A A A A Ajándék idő Májusnak . . . . . . . .300
Egyre erősebbnek erősödik bennem az az érzés, hogy még a hitre valamit
B B B Bibliai édességek a legédesebb adó keresztények is megrekednek a nagypénteknél. Sőt mintha bizonyos helyze-
tekben a nagypénteket jobban megülnék, mint magát a feltámadás vasárnapját.
hónapra. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Passió, életünk keresztjei... Ezt valamelyest értjük. De ha Jézusban csak a szenve-
dő embert látjuk, akkor semmi értelme az ő szenvedésének. Az emberi szenvedés
A A A A A fatimai Mária-kegyhely. . . . . . 322 ünneplése önmagában balgaság. Jézus Krisztusnál egybefonódik a szenvedés és a
feltámadás. Mi is erről a „húsvéti misztériumról” beszélünk. A nagypénteki szen-
Go vedés húsvétban nyeri el teljes értelmét. Ha a szenvedés nem hoz új életet, új élet-
Go
Go
Gondndndndndűzűzűzűzűzőőőőő... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 3434343434343434343444
G G G G G
Go
Go
minőséget, új életstílust, akkor az azt jelenti, hogy nem hiszünk Jézus Krisztus iste-
ni mivoltában. Úgy nézünk rá, mint önmagunkra, illetve mint bármely szenvedő
emberre. Az emberi szenvedés pedig minden jel szerint korlátlan – és hívői szem-
szögből céltalan, ha nem vezet a feltámadás ígérte Élethez.
katolikus folyóirat Harmath Károly OFM
SRB ISSN 0353-9253
Izdaje/Kiadja: Agapé, Könyvkiadó, SRB 21000 Novi Sad, PAK 403801, Cara Dušana 4. Tel.: 021/469-474,
fax: 021/469-382, e-mail: agape@eunet.rs – Fő- és felelős szerkesztő: dr. Harmath Károly OFM – Szerkesztő
és grafikai szerkesztő: Kalacsi János Egyes példány ára: 160 dinár (1,50 EUR, 480 Ft + postaköltség).
A terjesztők kedvezményben részesülnek. – Megjelenik havonta (július–augusztus dupla szám). – Folyószámla
(Szerbia): Franjevački samostan, Novi Sad, Cara Dušana 4., számlaszám: 125-1940-02. A szerkesztőségbe
küldött kéziratokat és fényképeket nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. – Nyomda: KriMel, Budiszava
CIP – Katalogizacija u publikaciji, Biblioteka Matice srpske, Novi Sad, 272(05).
3