Page 3 - Hitelet 2017 majus
P. 3

a főszerkesztő rovataőszerkesztő rovata
                                                                                          a f
         A A A A A A A A A A A A tttarttallllombbbbóóóóllll  Üres sír… és lélek


         J J J Jézus, a gyógyító  . . . . . . . . . . . . . 44  Az Úr feltámadásáról szóló evangéliumi beszámolókból egyöntetűen kitűnik,
                                         hogy még a tanítványok se értették, mi is történt valójában az első húsvét regge-
         S S S S Szakmaválasztás a Biblia korában. . 66  lén. És ezt nem is titkolják az evangélisták. Nem szégyellik. Vannak, akik ezen meg-
                                         botránkoznak, sőt saját hitetlenségüket is erre alapozzák. Ha már a tanítványok
         B B B Bizalom és elégedettség . . . . . . . 88  sem tudták, mi történt a Mesterükkel, akkor minek kellene nekünk hinnünk valami-
                                         féle feltámadásban. Ők sem tudták mi az, mi sem tudjuk. Tehát humbug az egész
         L L L Luther tanítása miért volt annyira   a naiv nép félrevezetésére. Mézesmadzag azoknak, akik felülnek a papok mámorí-
                                         tó és édeskés meséinek egy szebb valóságról. Egy megfoghatatlan istenországról
           forradalmi? . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
                                         a még megfoghatatlanabb jövőben. Persze az már nem igen jut eszü(n)kbe, hogy
                                         Jézus Krisztus feltámadása minden emberi tapasztalatot meghaladó esemény. Mi,
         A A A A A felkelő nap fénye Krisztus
                                         emberek pedig sokszor még az általunk megtapasztalt élményekről és jelenségek-
           ragyogása . . . . . . . . . . . . . . . . . 100  ről sem tudunk igazán hűen beszámolni, még kevésbe olyan jelenségekről, ame-
                                         lyek ugyan ebben a világban történnek, mégis túlvilágiak. Mert ha elménk és szí-
         S S S S Szükségünk van egymásra!. . . . 122  vünk nyitott, nem pedig valamilyen ideológia, rögeszmék vagy rosszabb esetben
                                         kényszerképzet rabja, akkor képesek vagyunk észrevenni a megtapasztalás bonyo-
         S S S S Szent László, a bűnbánó király. 144  lultságát és tapasztalataink végességét, korlátait. A tapasztalat vagy élmény nem
                                         öleli fel az egész valóságot. Csak „tükörben látunk”, s ezért nagy alázatosságra
         A A A A A tizenharmadik nap  . . . . . . . . . 155  van szükségünk. Legalább olyanra, mint amit több nagy tudós esetében megfigyel-
                                         hetünk. Alázatos beismerése annak, hogy a tudománynak, az ember megismerés-
         L L L Lankadatlan buzgalommal  . . . . 166
                                         nek vannak határai. Azon túl már a hitre kell támaszkodnunk.
                                            Életünk a rejtélyesség miliőjében zajlik. Ebből kifolyólag az idő múlásával párhu-
         A A A A Az anyai szív Istené. . . . . . . . . . . 188
                                         zamosan fokozatosan rászokunk az együttélésre a létezés titkaival. Misztérium az
                                         életünk, és misztérium a lényünk. Amire rászokunk, önmagától értetődőnek tart-
         A A A A Akikre kétfelől süt a nap  . . . . . . 199
                                         juk, hogy lélegzünk, hogy dobog a szívünk, hogy az alig pár hetes kisbaba is álmo-
                                         dik, hogy bennünk az anyag szellemet szül (az agy gondolatot). Önkéntelenül is
         É É É Édesanyánkról. . . . . . . . . . . . . . . 222
                                         látnunk kellene, hogy minden ember kiaknázhatatlan kincstár és egyben végtelen
         A A A A Az újjászületett újvidéki Segítő   titok. Az ember a létezés titkának légkörében létező rejtélyes lény, aki végered-
                                         ményben nem képes sem a teljes önismeretre, sem a másik ember vagy világ és
           Mária  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233  világmindenség teljes megismerésére.
                                            Krisztus feltámadása is misztérium, egyben lenyűgöző és érthetetlen titok,
         A A A A A zombori Szentháromság templommm   amely minket is a húsvétreggeli sírlátogatókhoz hasonlóan örömmel és félelemmel
                                         tölt el.
           mennyezeti freskói  . . . . . . . . . . 244
                                            Szerintem a megkereszteltek jó része az idén is készült húsvét megülésére, és
                                         igyekezett is ünnepelni. A kérdés azonban, hogy ki milyen tartalmat adott ennek
         D D D Drónokat is bevetettek
                                         az ünneplésnek. Vajon min volt a hangsúly? A nyuszi tojta óriási tyúktojásokon,
           Csantavéren . . . . . . . . . . . . . . . 277  amelyek akkorák, hogy még a húsvéti tapsifülesnek is talicskára van szüksége
                                         ahhoz, hogy egy-egyet elszállíthasson a megajándékozottaknak (esetleg tanácsot
         A A A A A betűzéstől az értő olvasásig. . 288  kérjen a régi piramisépítő lelkektől, hogy hogyan kell megmozgatni a nagy anyag-
                                         tömböket)? Vagy a sonka és kolbászfőzésen, a jelszó értelmében, hogy nincs hús-
         Ü Ü Ü Üdvözlégy, Mária! Kegyelemmel   vét – jó házi nedűben megáztatott – főtt sonka nélkül?
                                            A megállíthatatlannak tűnő elkereszténytelenedés következtében sok megke-
           teljes!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
                                         resztelt már nem tudja, mit ünnepel, arra pedig már mi is kezdünk rászokni, hogy a
                                         média húsvéttal kapcsolatban a kereszténység „egyik nagy” ünnepéről ír.
         A A A A Ajándék idő Májusnak  . . . . . . . .300
                                            Egyre erősebbnek erősödik bennem az az érzés, hogy még a hitre valamit
         B B B Bibliai édességek a legédesebb   adó keresztények is megrekednek a nagypénteknél. Sőt mintha bizonyos helyze-
                                         tekben a nagypénteket jobban megülnék, mint magát a feltámadás vasárnapját.
           hónapra. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311  Passió, életünk keresztjei... Ezt valamelyest értjük. De ha Jézusban csak a szenve-
                                         dő embert látjuk, akkor semmi értelme az ő szenvedésének. Az emberi szenvedés
         A A A A A fatimai Mária-kegyhely. . . . . . 322  ünneplése önmagában balgaság. Jézus Krisztusnál egybefonódik a szenvedés és a
                                         feltámadás. Mi is erről a „húsvéti misztériumról” beszélünk. A nagypénteki szen-
         Go                              vedés húsvétban nyeri el teljes értelmét. Ha a szenvedés nem hoz új életet, új élet-
         Go
         Go
         Gondndndndndűzűzűzűzűzőőőőő... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 3434343434343434343444
         G G G G G
         Go
         Go
                                         minőséget, új életstílust, akkor az azt jelenti, hogy nem hiszünk Jézus Krisztus iste-
                                         ni mivoltában. Úgy nézünk rá, mint önmagunkra, illetve mint bármely szenvedő
                                         emberre. Az emberi szenvedés pedig minden jel szerint korlátlan – és hívői szem-
                                         szögből céltalan, ha nem vezet a feltámadás ígérte Élethez.
        katolikus folyóirat                                                                     Harmath Károly OFM
        SRB ISSN  0353-9253
        Izdaje/Kiadja: Agapé, Könyvkiadó, SRB 21000 Novi Sad, PAK 403801, Cara Dušana 4. Tel.: 021/469-474,
        fax: 021/469-382, e-mail: agape@eunet.rs – Fő- és felelős szerkesztő: dr. Harmath Károly OFM – Szerkesztő
        és grafikai szerkesztő: Kalacsi János Egyes példány ára: 160 dinár (1,50 EUR, 480 Ft + postaköltség).
        A terjesztők kedvezményben részesülnek. – Megjelenik havonta (július–augusztus dupla szám). – Folyószámla
        (Szerbia): Franjevački samostan, Novi Sad, Cara Dušana 4., számlaszám: 125-1940-02. A szerkesztőségbe
        küldött kéziratokat és fényképeket nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. – Nyomda: KriMel, Budiszava
        CIP – Katalogizacija u publikaciji, Biblioteka Matice srpske, Novi Sad, 272(05).
                                                                                                       3
   1   2   3   4