Page 3 - Hitelet 2017 aprilis
P. 3

a főszerkesztő rovataőszerkesztő rovata
                                                                                          a f
         A A A A A A A A A A A A tttarttallllombbbbóóóóllll  A húsvét a bátrak ünnepe


         J J J Jézus erkölcsi szemlélete: megnyíl--  Pál apostol a Timóteusnak írt második levelében többek között azt mondja, hogy
                                         Jézus Krisztus „legyőzte a halált, és felragyogtatta előttünk az életet és a halhatat-
           ni Isten érkező országa előtt  . . 44  lanságot.” Valamennyien jól tudjuk, hogy milyen küzdelmet kellett megvívnia ahhoz,
                                         hogy győztesként kerüljön ki az élet és a halál harcából. Depressziós lelkülettel nem
         Á Á Á Á Áldozatok. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
                                         lehet győzedelmeskedni. A szomorúság, a letargia, az elkeseredettség, a kedvtelenség
                                         és búskomorság nem belépőjegyek az igazi életbe, hanem inkább a halálba vezető
         A A A A Agnus Dei (Isten Báránya). . . . . . 77
                                         út macskaköveinek számítanak. Tudjuk, hogy félelem nem hozhat szebb jövőt, mégis
                                         félünk a változásoktól. Jézus felragyogtatta előttünk az életet, mert megmutatta, hogy
         A A A A A szenvedéseinkben is velünk levőőőőő
                                         minden akadály és nehézség ellenére érdemes küzdeni. Őelőtte világos cél lebegett:
           Isten. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88  a szeretetből történő önátadás és önfeláldozás. A levertség világából a másokért való
                                         élés motivációja tud kiemelni. Amíg önmagunk sebeit nyaldossuk, addig nincs haladás.
         A A A A A teremtett világ húsvéti reménye 99  Aki a mások által okozott sebekkel bajlódik, az nem halad előre. Amíg csak a kényelmes
                                         biztonságot keressük, addig ne számítsunk arra, hogy bármiféle változás fog beállni
         É É É Égi Sion, mennyei Jeruzsálem  . . 100  egyéni, társadalmi vagy akár egyházi életünkben. A szebb jövő nem a kényelem- és
                                         élvezethajhászoké. A mi Megváltónk nem állt meg, hogy önsajnálattal ápolgassa sebe-
         M M M Minden a Jóisten ajándéka  . . . . 122
                                         it, és nem ült fel a látszólagos kényelem kínálta biztonság hazug ígéreteinek, mert
                                         jól tudta, hogy akkor nem valósul meg életének célja. A sebek nyalogatása gátolja a
         A A A A Amikor az unitárius lelkész haran--
                                         továbbhaladást. A sebek fájhatnak, és fájnak is, lassítják menetelésünket és nehezítik
           gozott a katolikus misén  . . . . 133  küzdelmünket, sőt hátráltatnak, de nem lenne szabad, hogy akadályokká váljanak.
                                         De az sem segít a helyzeten, ha másoktól várjuk a szebb jövőt, a fényesebb napokat.
         A A A A Az igazságos Szent László király  144  Annyiszor változtathattunk volna már a dolgok menetén, de a kényelmes út kísértése
                                         visszatartott. Másokra hárítjuk a feladatot, mert félünk a felelősségvállalástól. Meg
         B B B Borromini, a kifejező barokk  arról is megfeledkezünk, hogy nem véletlenül pottyantunk –  ki tudja honnan –  erre a
                                         földgolyóbisra. Nem henyélésre küldött ide minket a teremtő, hanem feladattal: a Föld
           nagymestere  . . . . . . . . . . . . . . 155
                                         megszentelésének feladatával. Nemesebbé és szebbé kell tennünk az itt élő emberek
         E E E Elsőként szeretni. . . . . . . . . . . . . 166  életétét. Kiállni és megküzdeni minden olyan változásért, ami élhetőbbé teszi az emberi
                                         életet. Többségünknek nem jutott osztályrészül, hogy népek vagy különböző csopor-
         S S S S Szolgálatban  . . . . . . . . . . . . . . . . 188  tosulások sorsáról viseljünk gondot, de lehet, hogy mi kaptuk a feladatot, hogy házuk
                                         építéséhez legyártsunk egy téglát. Egy tégla nem sok. De ha mindenki úgy gondolkodik,
         A A A A A szenvedés értéke  . . . . . . . . . . 199  hogy az ő téglájára nincs szükség, akkor az épület sohasem épül fel. Különben a sóból is
                                         alig teszünk az ételbe, és mégis ízt ad az egésznek. A Krisztusban hívő ember nem lehet
         S S S S Soha ne szomjazz . . . . . . . . . . . . 200  közömbös. Számára nem mindegy, hogy jobbra fordul-e az emberek élete. A hívő tudja,
                                         hogy a szebb jövő építéséhez Isten számít az ő téglájára.
         H H H Hétszázhúsz éves a pozsonyi   Annyiszor hallottuk már a mondást, hogy a bátraké a jövő. A bátorság nélküli küzde-
           ferences templom. . . . . . . . . . 233  lem nem biztosítja a győzelmet. A félénkekből sohasem lesznek hősök. A bátortalanság
                                         vesztésre ítéli az embert. Mégis mintha nem lenne bátorságunk továbblépni az élet és
         A A A A A Szent András Evangelizációs  a halhatatlanság felé. Engedünk a csábításnak, s a visszahúzó közmondást alkalmazzuk:
                                         a járt utat nem adjuk fel a járatlan útért. Pedig aki nem mer változtatni, az veszteglésre
           Központ terveiről  . . . . . . . . . . 255  van ítélve. Sőt azt is tudjuk, hogy ami nem változik, elpusztul. Ragaszkodunk egy-egy
                                         biztos helyzethez és szokáshoz. Tesszük ezt még akkor is, ha látjuk, hogy az adott hely-
         V V V V Válaszok a mi nagy kérdéseinkre 266  zet nem jó. Elbátortalanodásunkban a félelem válik urunkká, és inkább kompromisszu-
                                         mot kötünk a rosszal. Néha még azt is mondhatjuk, hogy már beleszoktunk a rosszba.
         A A A A A bicska ára  . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
                                         Megragadunk a posványban és inkább vállaljuk a biztos rossz rabságát, ahelyett, hogy
         E E E Ez volnék én? . . . . . . . . . . . . . . . . 288  kitörnénk. A félelem ilyen helyzetekben rendkívül rossz tanácsadó: elbátortalanít, és azt
                                         sugallja, hogy nyugodjunk bele a rosszba, mert ki tudja, jöhet még rosszabb is.
         H H H Húsvéti csoda a sütőből. . . . . . . 299  Nem merünk új útra lépni s közben kesergünk áldatlan helyzetünkön. Jézus nem
                                         ragaszkodott a járt úthoz, hanem elindult egy olyan úton, amilyenen még senki sem
         I Iggaz, ami igaz. . . . . . . . . . . . . . . .300  járt. Tudta, hogy minden embernek egyedi útja és egyedi küldetése és kötelességei van-
                                         nak ezen a Földön. A történelem és korunk nagy embereinek a példájából is láthatjuk,
         B B B Bárányom, bárányom. . . . . . . . . 311  hogy a bátrak nyernek, hogy akik változtatni mernek, azok előtt új utak fénylenek fel.
                                         A félelem embere bezárkózik. Félelmében megdermed. Él, de már nincs benne öröm.
         S S S S Siena – Európa leggótikusabb   A mosoly számára ismeretlen fogalommá vált. Önmagát emészti. Legyünk tudatában
                                         annak, hogy az új utak megválasztása fájdalmakat és problémákat is okoz, de azok nem
           városa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
                                         nagyobbak a meglévőkből. Mert, aki nem mer lépni és nem akar lépni, az már halott:
         Go
         Go
         Gondndndndndűzűzűzűzűzőőőőő... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 3434343434343434343444
         Go
         Go
         Go                              mozdulatlan, jövő nélküli lény, aki már nem igényli sem az életet sem a halhatatlansá-
         G G G G G
                                         got. Tulajdonképpen az a legnagyobb baj, amikor már semmihez sincs kedvünk, vagy
                                         amikor azt gondoljuk, hogy mi már semmin sem változtathatunk.
                                            Az Úr húsvétja buzdítás és tanítás mindannyiunk számára: szükségünk van a szen-
                                         vedés elfogadására és elviselésére, a járatlan út járása melletti döntés pedig rádöbbent
                                         arra, hogy érdemes küzdeni, mert van Új Élet.
        katolikus folyóirat                                                                     Harmath Károly OFM
        SRB ISSN  0353-9253
        Izdaje/Kiadja: Agapé, Könyvkiadó, SRB 21000 Novi Sad, PAK 403801, Cara Dušana 4. Tel.: 021/469-474,
        fax: 021/469-382, e-mail: agape@eunet.rs – Fő- és felelős szerkesztő: dr. Harmath Károly OFM – Szerkesztő
        és grafikai szerkesztő: Kalacsi János Egyes példány ára: 160 dinár (1,50 EUR, 480 Ft + postaköltség).
        A terjesztők kedvezményben részesülnek. – Megjelenik havonta (július–augusztus dupla szám). – Folyószámla
        (Szerbia): Franjevački samostan, Novi Sad, Cara Dušana 4., számlaszám: 125-1940-02. A szerkesztőségbe
        küldött kéziratokat és fényképeket nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. – Nyomda: KriMel, Budiszava
        CIP – Katalogizacija u publikaciji, Biblioteka Matice srpske, Novi Sad, 272(05).
                                                                                                       3
   1   2   3   4