Page 3 - Hitelet 2017 aprilis
P. 3
a főszerkesztő rovataőszerkesztő rovata
a f
A A A A A A A A A A A A tttarttallllombbbbóóóóllll A húsvét a bátrak ünnepe
J J J Jézus erkölcsi szemlélete: megnyíl-- Pál apostol a Timóteusnak írt második levelében többek között azt mondja, hogy
Jézus Krisztus „legyőzte a halált, és felragyogtatta előttünk az életet és a halhatat-
ni Isten érkező országa előtt . . 44 lanságot.” Valamennyien jól tudjuk, hogy milyen küzdelmet kellett megvívnia ahhoz,
hogy győztesként kerüljön ki az élet és a halál harcából. Depressziós lelkülettel nem
Á Á Á Á Áldozatok. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
lehet győzedelmeskedni. A szomorúság, a letargia, az elkeseredettség, a kedvtelenség
és búskomorság nem belépőjegyek az igazi életbe, hanem inkább a halálba vezető
A A A A Agnus Dei (Isten Báránya). . . . . . 77
út macskaköveinek számítanak. Tudjuk, hogy félelem nem hozhat szebb jövőt, mégis
félünk a változásoktól. Jézus felragyogtatta előttünk az életet, mert megmutatta, hogy
A A A A A szenvedéseinkben is velünk levőőőőő
minden akadály és nehézség ellenére érdemes küzdeni. Őelőtte világos cél lebegett:
Isten. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 a szeretetből történő önátadás és önfeláldozás. A levertség világából a másokért való
élés motivációja tud kiemelni. Amíg önmagunk sebeit nyaldossuk, addig nincs haladás.
A A A A A teremtett világ húsvéti reménye 99 Aki a mások által okozott sebekkel bajlódik, az nem halad előre. Amíg csak a kényelmes
biztonságot keressük, addig ne számítsunk arra, hogy bármiféle változás fog beállni
É É É Égi Sion, mennyei Jeruzsálem . . 100 egyéni, társadalmi vagy akár egyházi életünkben. A szebb jövő nem a kényelem- és
élvezethajhászoké. A mi Megváltónk nem állt meg, hogy önsajnálattal ápolgassa sebe-
M M M Minden a Jóisten ajándéka . . . . 122
it, és nem ült fel a látszólagos kényelem kínálta biztonság hazug ígéreteinek, mert
jól tudta, hogy akkor nem valósul meg életének célja. A sebek nyalogatása gátolja a
A A A A Amikor az unitárius lelkész haran--
továbbhaladást. A sebek fájhatnak, és fájnak is, lassítják menetelésünket és nehezítik
gozott a katolikus misén . . . . 133 küzdelmünket, sőt hátráltatnak, de nem lenne szabad, hogy akadályokká váljanak.
De az sem segít a helyzeten, ha másoktól várjuk a szebb jövőt, a fényesebb napokat.
A A A A Az igazságos Szent László király 144 Annyiszor változtathattunk volna már a dolgok menetén, de a kényelmes út kísértése
visszatartott. Másokra hárítjuk a feladatot, mert félünk a felelősségvállalástól. Meg
B B B Borromini, a kifejező barokk arról is megfeledkezünk, hogy nem véletlenül pottyantunk – ki tudja honnan – erre a
földgolyóbisra. Nem henyélésre küldött ide minket a teremtő, hanem feladattal: a Föld
nagymestere . . . . . . . . . . . . . . 155
megszentelésének feladatával. Nemesebbé és szebbé kell tennünk az itt élő emberek
E E E Elsőként szeretni. . . . . . . . . . . . . 166 életétét. Kiállni és megküzdeni minden olyan változásért, ami élhetőbbé teszi az emberi
életet. Többségünknek nem jutott osztályrészül, hogy népek vagy különböző csopor-
S S S S Szolgálatban . . . . . . . . . . . . . . . . 188 tosulások sorsáról viseljünk gondot, de lehet, hogy mi kaptuk a feladatot, hogy házuk
építéséhez legyártsunk egy téglát. Egy tégla nem sok. De ha mindenki úgy gondolkodik,
A A A A A szenvedés értéke . . . . . . . . . . 199 hogy az ő téglájára nincs szükség, akkor az épület sohasem épül fel. Különben a sóból is
alig teszünk az ételbe, és mégis ízt ad az egésznek. A Krisztusban hívő ember nem lehet
S S S S Soha ne szomjazz . . . . . . . . . . . . 200 közömbös. Számára nem mindegy, hogy jobbra fordul-e az emberek élete. A hívő tudja,
hogy a szebb jövő építéséhez Isten számít az ő téglájára.
H H H Hétszázhúsz éves a pozsonyi Annyiszor hallottuk már a mondást, hogy a bátraké a jövő. A bátorság nélküli küzde-
ferences templom. . . . . . . . . . 233 lem nem biztosítja a győzelmet. A félénkekből sohasem lesznek hősök. A bátortalanság
vesztésre ítéli az embert. Mégis mintha nem lenne bátorságunk továbblépni az élet és
A A A A A Szent András Evangelizációs a halhatatlanság felé. Engedünk a csábításnak, s a visszahúzó közmondást alkalmazzuk:
a járt utat nem adjuk fel a járatlan útért. Pedig aki nem mer változtatni, az veszteglésre
Központ terveiről . . . . . . . . . . 255 van ítélve. Sőt azt is tudjuk, hogy ami nem változik, elpusztul. Ragaszkodunk egy-egy
biztos helyzethez és szokáshoz. Tesszük ezt még akkor is, ha látjuk, hogy az adott hely-
V V V V Válaszok a mi nagy kérdéseinkre 266 zet nem jó. Elbátortalanodásunkban a félelem válik urunkká, és inkább kompromisszu-
mot kötünk a rosszal. Néha még azt is mondhatjuk, hogy már beleszoktunk a rosszba.
A A A A A bicska ára . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Megragadunk a posványban és inkább vállaljuk a biztos rossz rabságát, ahelyett, hogy
E E E Ez volnék én? . . . . . . . . . . . . . . . . 288 kitörnénk. A félelem ilyen helyzetekben rendkívül rossz tanácsadó: elbátortalanít, és azt
sugallja, hogy nyugodjunk bele a rosszba, mert ki tudja, jöhet még rosszabb is.
H H H Húsvéti csoda a sütőből. . . . . . . 299 Nem merünk új útra lépni s közben kesergünk áldatlan helyzetünkön. Jézus nem
ragaszkodott a járt úthoz, hanem elindult egy olyan úton, amilyenen még senki sem
I Iggaz, ami igaz. . . . . . . . . . . . . . . .300 járt. Tudta, hogy minden embernek egyedi útja és egyedi küldetése és kötelességei van-
nak ezen a Földön. A történelem és korunk nagy embereinek a példájából is láthatjuk,
B B B Bárányom, bárányom. . . . . . . . . 311 hogy a bátrak nyernek, hogy akik változtatni mernek, azok előtt új utak fénylenek fel.
A félelem embere bezárkózik. Félelmében megdermed. Él, de már nincs benne öröm.
S S S S Siena – Európa leggótikusabb A mosoly számára ismeretlen fogalommá vált. Önmagát emészti. Legyünk tudatában
annak, hogy az új utak megválasztása fájdalmakat és problémákat is okoz, de azok nem
városa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
nagyobbak a meglévőkből. Mert, aki nem mer lépni és nem akar lépni, az már halott:
Go
Go
Gondndndndndűzűzűzűzűzőőőőő... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 3434343434343434343444
Go
Go
Go mozdulatlan, jövő nélküli lény, aki már nem igényli sem az életet sem a halhatatlansá-
G G G G G
got. Tulajdonképpen az a legnagyobb baj, amikor már semmihez sincs kedvünk, vagy
amikor azt gondoljuk, hogy mi már semmin sem változtathatunk.
Az Úr húsvétja buzdítás és tanítás mindannyiunk számára: szükségünk van a szen-
vedés elfogadására és elviselésére, a járatlan út járása melletti döntés pedig rádöbbent
arra, hogy érdemes küzdeni, mert van Új Élet.
katolikus folyóirat Harmath Károly OFM
SRB ISSN 0353-9253
Izdaje/Kiadja: Agapé, Könyvkiadó, SRB 21000 Novi Sad, PAK 403801, Cara Dušana 4. Tel.: 021/469-474,
fax: 021/469-382, e-mail: agape@eunet.rs – Fő- és felelős szerkesztő: dr. Harmath Károly OFM – Szerkesztő
és grafikai szerkesztő: Kalacsi János Egyes példány ára: 160 dinár (1,50 EUR, 480 Ft + postaköltség).
A terjesztők kedvezményben részesülnek. – Megjelenik havonta (július–augusztus dupla szám). – Folyószámla
(Szerbia): Franjevački samostan, Novi Sad, Cara Dušana 4., számlaszám: 125-1940-02. A szerkesztőségbe
küldött kéziratokat és fényképeket nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. – Nyomda: KriMel, Budiszava
CIP – Katalogizacija u publikaciji, Biblioteka Matice srpske, Novi Sad, 272(05).
3